Groot, groter, grootst en tips - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Edwin en Maria - WaarBenJij.nu Groot, groter, grootst en tips - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Edwin en Maria - WaarBenJij.nu

Groot, groter, grootst en tips

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Maria

03 Oktober 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Groot, groter, grootste.
Nou dat kennen ze wel in Amerika. Alle dingen die in Nederland als groot beschouwd worden, is hier de kleinste maat. Dus een grote beker cola, zak chips of maaltijd is hier de kleinste maat.
Alles is hier groot. Een supermarkt verkoopt niet alleen eten, maar ook gelijk je fiets, autoband, babystoeltje, al je kleren, computerspullen en alle andere dingen zo gek je je maar kan bedenken. En ik moet zeggen: ik snap nu wel waarom bijna alle Amerikanen te dik zijn. Want de flessen cola gaan per 2 liter, de zakken chips zijn net zo groot als onze XXL zakken( en dan heb je nog party size zakken, die de Amerikanen denk net zo makkelijk leeg eten), liggen de schappen VOL met werkelijk alle soorten saus(waar Edwin eindelijk heel gemakkelijk zijn barbecue honing saus vond)en heb je gangpaden van 25 meter waar dan 1 soort voedsel ligt(dus 1 gangpad met alleen snoep of koekjes bijv). En als je dan denk eindelijk alle dingen weerstaan te hebben moet je nog naar de kassa. Als je denkt dat er in Nederland soms al genoeg snoep ligt bij de kassa is dat echt nog helemaal niks vergeleken bij hier. Hier ligt er bij de kassa bijna net zo veel snoep als dat er bij ons in een gangpad ligt. Dus ik snap nu wel waarom de Amerikanen te dik zijn. En daarmee bedoel ik heus niet dat alle Amerikanen obesitas hebben. Maar het is wel duidelijk te zien, dat bijna iedereen toch echt een kilo of 10 teveel bij zich heeft. Zoals je in Nederland nog opkijkt van een te dik iemand die langs loopt. Zo kijk je hier op van een Amerikaan die een gewone maat heeft.
Maar niet alleen het eten is hier groot. De rest is het ook. Kleine auto’s hebben ze hier niet, het is allemaal 5 deurs. De camper die wij hadden vonden wij al groot, maar de meeste hebben een huis op wielen zo groot dat ze zijn. En dan kunnen ze nog minimaal op 3 verschillende punten uitschuiven.
Een bezinetank oneindig groot lijkt, want tijdens het tanken met onze camper, stopte de tank vanzelf waarschijnlijk omdat hij dacht dat hij in het lucht ledige aan het gieten was. In totaal kon er zo’n 150 liter benzine in de camper. Gelukkig is de benzine hier goedkoper dan diesel.
Gebouwen en huizen wordt ook in grote gemaakt. Er is alleen 1 ding waar Nederland vele malen groter in is. En dat is een douchekop. Want van een grote douchekop hier hebben ze werkelijk waar nog nooit gehoord. Overal waar we kwamen zit een douchekop op die of een pisstraaltje afgeeft of een straal waar je als je in het midden staat niet eens nat van wordt. Dus zal blij zijn als ik weer onder me eigen lekkere douche sta. En met er onderstaan hebben we nog een puntje, want ondanks dat alles hier groot is, is een Amerikaan dat niet volgens mij. Want de douchekop hangt op een hoogte dat ik er niet onder pas. Laat staan Edwin. De douchekop komt niet hoger dan me schouder. Beetje jammer van het land waar alles groot is. Maar goed dat wij hier niet wonen :).
Nog een paar laatste tips voor ik het helemaal af ga sluiten:
- Schaf een parkenpas aan voor als je van plan bent om meer dan 3 parken te bezoeken.
- Ga niet later naar Yosemite/Seqouia dan half september.
- Reserveer je overnachting in de nationale parken vooraf, want anders kan je er niet terecht.
- Zoek voordat je gaat rijden je camping op waar je heen wilt, want op de bolevooi gaat niet. En al helemaal niet rond de steden.
- Rij met een Tomtom. Dit is ideaal en rustgevend.
- Koop je alcatraz ticket ruim van te voren.
- Plan je ritje met het openbaarvervoer ruim, want een echt tijdschema is niet te ontdekken.
- Mocht je geen pindakaas, jam of chocoladepasta op je brood lusten, neem dan je eigen hagelslag mee. Want zo heeft Edwin toch een lekker ontbijt gehad gedurende zijn vakantie.
- Sojavla is werkelijk waar nergens te koop, dus ga er niet naar op zoek. Dat heb ik al gedaan.
- Leer hoe je een fikkie moet maken. Anders duur het lang voor je kan eten.
Nou volgens mij waren dat wel de beste tips. Als afsluiting: betaal je eerst volgende wegenbelasting met liefde, want de wegen hier zijn op sommige plekken echt verschrikkelijk. Sommige snelwegen zijn geadopteerd door bedrijven waardoor ze nog redelijk onderhouden worden, maar de wegen in en rond de steden zijn dit niet, waardoor je het idee heb dat je camper uit elkaar gaat vallen als je nog langer daar over heen moet rijden. Dus ondanks dat we in Nederland niet altijd blij zijn met de wegenbelasting. Bedenk dat het zonde belasting verschrikkelijk zou zijn om te moeten rijden in Nederland.