Fraser Eiland - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Edwin en Maria - WaarBenJij.nu Fraser Eiland - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Edwin en Maria - WaarBenJij.nu

Fraser Eiland

Blijf op de hoogte en volg Edwin en Maria

21 Oktober 2012 | Australië, Hervey Bay

Zoals belooft, vandaag het stuk over Fraser Eiland.
Vanmorgen moesten we om half 8 klaar staan. Eenmaal bij het kantoor gebouwtje zagen we na een aantal minuten een hummer de parkeerplaats oprijden. Wij keken elkaar aan en vroegen ons af of we gelijk al met een hummer opgehaald werden, anders dan bij andere tours waar je meest met een busje gehaald wordt en bij de boot afgeleverd. Even afwachten maar, want er liepen wat mensen rond de auto. Toen er niets gebeurde zijn wij er maar een beetje naar toe gelopen en wat bleek. Inderdaad hij kwam voor ons. De andere mensen hoorde er niet bij wat betekende dat wij de enige voor vandaag waren op zijn lijst. Oftewel een prive hummer met chauffeur. WOW. Wat hebben we weer geluk.
Op naar de boot dus, of eigenlijk veerpond. Want de hummer ging mee op de boot. Erg handig, tassen achterin en niet meer mee sjouwen.
Eenmaal op de boot zagen we de andere touristen arriveren in de andere 3 keuzes die wij gister nog hadden maar niet gekozen. En wat waren we blij dat we voor de hummer zijn gegaan. Hele bus ladingen vol kwamen aangereden. Nee dan is zo'n klein groepje veel beter.
Maar we mochten uit de auto en boven op het dek van de boot plaats nemen. Het overvaren duurde een half uurtje en eenmaal bij het eiland aanbeland snel naar beneden naar de hummer. Want we stonden vooraan dus moesten we in de auto zitten als hij aan meerde. Zo konden we gelijk weg scheuren zonder iemand in de weg.
En inderdaad, zodra we mochten rijden schoot onze chauffeur er vandoor. Vertelde verschillende dingen over het eiland en de bomen die er op groeien. Het is een groot aantal verschillende bomen waarvan sommige ook alleen op fraser eiland groeien. Het gekste is nog wel dat ze gewoon op zand groeien, want daar bestaat het hele eiland uit. Gewoon zand. En dat heeft goed effect op de bomen want die zijn behoorlijk hoog en kaarsrecht.
Als eerste gingen we naar het strand. Hier hebben we een heel stuk overheen gereden. Dat was echt heel gaaf. Sommige plekken reden er wel auto's voor ons, maar er waren ook stukken waar niemand voor ons reed. Echt een geweldig uitzicht is dat dan. Omstebeurt ook voorin gezeten, wat het uitzicht nog groter maakte.
Eerste stop was bij Eli Creek. Hier konden we een beetje door de beek stroom opwaards lopen. Daar stond nog een behoorlijke stroming. Stroomafwaards ging dan ook een stuk beter. En wanneer je je languit in het water laat vallen gaat het nog beter. :)
Eenmaal terug bij de hummer stond onze ochtend thee klaar voor consumptie. En dan niet alleen. Ook nog een chocolade taartpunt en een koekje. Wauw dat hadden we niet verwacht. Lekker een verwen momentje dus.
Goed we moesten weer verder, want de vloed kwam op en we willen niet vast komen te zitten. Verder naar het volgende stop punt. Onderweg moesten we de zee maar goed in de gaten houden, want als we geluk hadden zouden we nog walvissen kunnen zien. En jahoor. Weer geluk vandaag. We hebben ze gezien. Wel van een hele grote afstand, maar als je goed keek zag je duidelijk het water wat de walvis uitspoot aan de bovenkant en soms zag je ze zelf omhoog komen en neer plonzen in het water. Echt heel leuk om te zien.
De volgende stop was bij een oud schipwrak. Dat was wel echt gaaf. Zo'n schip wat daar dan al 80 jaar ligt te roesten. En dan zien wij maar een heel klein stukje ervan. Want er liggen nog 5 verdiepingen in het zand begraven. Met de golven die er door heen slaan, was wel mooi om te zien. Na de nodige foto's vervolgen we onze weg naar de gekleurde zandduinen. Die komen aan hun kleur door het ijzer wat in aanraking komt met het zeewater en de wind. Hierdoor krijgt het verschillende kleuren geel/rood. Hier ook een mooie foto gemaakt bij de hummer. Samen met zijn tweetjes. Wat hebben we een geluk dat we maar met zijn tweetjes zijn. Maakt alles net iets specialer. En verder geen tourist te zien, op de paar vissende mensen na gelaten.
Weer terug in de hummer en nu het hele stuk strand nog en keertje afrijden, alleen dan de andere kant op. Want waar we begonnen waren moesten we ook weer het strand af. Nu een iets hobbeligere rit, want het water begon te stijgen, dus konden niet meer over het natte zand rijden, dus dan maar door het losse zand. Gelukkig heeft de hummer 4wiel aandrijving.
Eenmaal van het strand af kwamen we weer door het enige echte dorp op fraser eiland. Daar zagen we voor het eerst weer de bussen met toeristen. En weer blij met de keuze die wij gemaakt hadden. Want als je zo'n bus ziet voelt het toch wel een beetje als opgehokt met verplichte stops voor foto's. Wij maar snel verder gereden naar onze volgende stop. Ook wel een vaste stop, maar zonder 48 andere mensen en met een speciale lunch. Want hoewel we wel een folder hadden gekregen, hebben we eigenlijk alleen maar gelezen dat het een hummer was en dat de lunch inbegrepen was. En versteld stonden we deze keer zeker. De picknick tafel was gedekt. Hier op stonden 2 picknick mandjes met een wijnglas ernaast. Verder stonden er 2 flessen wijn op tafel en een schaaltje met vers fruit. Jeetje dan is het bijna zonde dat we geen wijn drinkers zijn. Aanschuiven dan dus maar. En het was wel echt bijzonder. Zit je daar, midden op een eiland onder de meters hoge bomen aan je eigen chique picknick. Onze dag kon niet meer stuk.
Na de lunch mochten we gaan zwemmen in 'Lake McKenzie'. Zulk helder water dat je ten alletijden je tenen kon blijven zien. En het zand was zo fijn, was gewoon zacht. Het water voelde wel ff koud aan, maar eenmaal door was het heerlijk. Na een klein uurtje weer terug naar de hummer. Nu op naar de laatste stop voor vandaag. Het regenwoud.
Bij central station(centraal punt op het eiland) de hummer geparkeerd en liet onze gids ons een stukje regenwoud zien. Als we het pad zouden volgen zouden we vanzelf weer bij de auto uitkomen. Dus wij op pad en hij zou vast de, ja ja, CHAMPAGNE klaar zetten en de chocola. Nou dat maakt dat de wandeling niet langer duurde dan strikt noodzakelijk, want zo'n afsluiting is wel uniek. En inderdaad. 20 minuten later stond daar weer een gedekte tafel met 2 champagne glazen, chocola en aardbeien voor ons klaar. Het kon bijna niet gekker. Maar de dingo wilde ook even meegenieten, dus die liet zich ook nog zien vandaag.
Volgens onze gids hebben we veel geluk vandaag. We hebben walvissen gezien, dingo's zijn we tegengekomen, weinig toeristen op onze stop plekken, heerlijk weer en dat alles met zijn tweeen.
Als laatste dus terug naar de boot, waar we alle andere toeristen weer tegen kwamen. Afgezien van de ene ontmoeting in het dorp, hebben we ze verder nergens gezien. We vragen ons af wat ze dan wel gezien hebben?? Wij hebben iniedergeval een heleboel van het eiland gezien. Dankzij de zandwegen ook behoorlijk door elkaar geschud. Hierdoor soms lastig foto's te maken en filmpjes eigenlijk helemaal vergeten.(sorry wim). Maar al met al hebben we een TOP dag gehad en dankzij de camera is deze ook zeker vast gelegd. Kunnen we thuis nog een keer nagenieten.
Goed dat was het wel weer voor vandaag. Edwin is inmiddels al in slaap gevallen, dus denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Groetjes van ons

• 21 Oktober 2012 - 14:44

Petra:

Wauw, ben echt niet jaloers op jullie ofzo hoor! Wat super gaaf!
    En dus een hele goede beslissing om voor de hummer te kiezen!
    Leuk om ff gechat met jullie te hebben! Ik mis nog wel de koalaknuffel foto :)!
    Heel veel plezier verder!
    X

• 21 Oktober 2012 - 16:55

Gerard:

het houdt maar niet op!!

• 21 Oktober 2012 - 17:56

Henk & Margret:

Maria & Edwin in een hummer dat past toch niet bij jullie. ( grapje )

Verder ik zeg nu maar niks meer, wat een ontzettend mooie vakantie
    hebben jullie, met al die indrukken in een woord WAUW.

Ik denk dat er verder niemand durft te reageren, wat er zijn er heeeeel veel die
    jullie volgen, maar niks op druven te schrijven.
    Komop laat iets van je horen, dus REAGEER.

Groetjes
    Henk & Margret

• 21 Oktober 2012 - 18:15

Jeanet Smit:

Op verzoek van Margret :-) Ik ben inderdaad één van die volgers hahaha. Hoe kan het ook anders, als Margret de reisverslagen op facebook plaatst en ik zelf twee jaar geleden 8 weken in Australíë ben geweest?!
    Ik had Margret gezegd dat jullie naar Fraser Island MOESTEN gaan. Ze zei dat het niet op het programma stond. Maar, zie hier het reisverslag. Ik vond dit eiland één van de mooiste plekken die ik heb gezien. Was vooral helemaal verliefd op lake MacKenzie. Wat is dat mooi zeg!!!!
    En dan hebben jullie ook nog de dingo gezien. Ik was destijds twee dagen op het eiland, maar had geen geluk. De dingo was in velden of wegen te bekennen. Ook de haaien niet trouwens.... Maar, desondanks heb ik genoeg gezien hoor ;-)
    O, en ik denk dat ik weet waarom jullie geen toerist tegenkwamen. De meeste tours beginnen namelijk precies andersom. Slim van juliie guide dit anders te doen.

Nog heel veel plezier. Ik zie jullie volgende reisverslag met plezier tegemoet!

Groetjes Jeanet (dochter van Olga, voor het geval jullie niet weten wie je voor je hebt :-))

• 21 Oktober 2012 - 19:54

Oma:

Je moeder dacht dat ik niet durfde reageren,maar hier ben ik hoor.
    Jullie maken wel de reis van je leven en kunnen hier nog heel lang op teren
    Iedere dag zoek ik even op waar jullie zijn. Heel leuk om jullie zo te kunnen volgen
    Nog heel veel mooie dagen (nou, heel veel,het schiet al wel op he?)
    heel veel groetjjes van Oma Samplonius